Unikke produktlanceringer stiller højere krav til e-handelsplatformen

november 12, 2020

Influencer-markedsføring og unikke produktlanceringer er blevet en måde, hvorpå e-forretningsdrivende både kan øge deres salg og udvikle deres egne varemærker. Nordicfeel har satset stort på denne strategi, og virksomheden gennemførte for nylig en ny parfumekampagne sammen med Linn Ahlborg – en af Sveriges største youtubere, influencere og bloggere. Samarbejdet medførte en besøgsrekord, og tilstrømningen til kassen stillede store krav til e-handelsplatformen. Via partnerskabet med Litium lykkedes det Nordicfeel at håndtere den voldsomme trafik, der opstod i forbindelse med lanceringen – en trafik, der til og med overgik Black Friday-niveauer.

 

I et mere og mere konkurrencepræget e-handelslandskab er det vigtigere end nogensinde tidligere at kunne skille sig ud og finde nye måder at nå ud til forbrugerne på. Influencer-markedsføring er blevet et normalt element i mange aktørers markedsføringsstrategier, og det er noget, som har resulteret i øget salg for den store parfume- og skønhedsvirksomhed Nordicfeel. 

– I dag udgør influencere en succesrig andel af vores markedsføringsstrategi. Vi har mange langsigtede partnerskaber med store influencere, såsom Bianca Ingrosso, Ida Warg og Maja Nilsson-Lindelöf. Dette medfører, at troværdigheden øges, og det har genereret mange bestsellere, fordi vores influencere har omtalt produkter, som de virkelig godt selv kan lide, siger Julia Bergenstråhle, e-handelschef hos Nordicfeel.


Flere besøgende end under Black Friday

Nordicfeels seneste store influencer-samarbejde blev gennemført sammen med Linn Ahlborg, som sammen med Nordicfeel udviklede sin egen parfume, Hot Shot But Hotter – opfølgeren til Hot Shot. Kampagnen genererede ikke blot et stort antal produktforespørgsler fra interesserede forbrugere, men også en stor hype på de sociale medier samt en besøgsrekord. 

– Det var fantastisk at se, hvilken interesse kampagnen genererede, og hvor hurtigt parfumen blev udsolgt. Vi havde ekstremt mange forespørgsler, og da parfumen blev frigivet, lå besøgstallet over vores Black Friday-niveauer, fortæller Julia Bergenstråhle. 

Nordicfeels satsning på sine egne parfumer og sit eget varemærke er en del af en langsigtet strategi for virksomheden, som fortsat ønsker at skille sig ud på markedet. 

– Private label er utroligt vigtigt nu, hvor der findes så mange forskellige aktører på markedet. Vi anvender dette som en måde at skabe vores egen identitet på og til at skille os ud. Samtidig hjælper det os med at styrke vores egen duftkategori, hvor vi allerede er stærke, og til at udvikle vores profil som duftdestination, forklarer Marcus Johansson, underdirektør og COO hos Nordicfeel.  


Høje tekniske krav

Kampagner med meget højt fokus, som f.eks. samarbejdet med Linn Ahlborg, stiller høje tekniske krav til e-handelsplatformen, som skal sikre en god brugeroplevelse på trods af høje besøgstal. Kampagnerne kan generere op til fem gange så meget trafik, hvor alle besøgende forventer, at websiden indlæses hurtigt. Nordicfeel har valgt Litium som platform for digital handel for at kunne være fleksibel under spidsbelastninger, såsom produktlanceringer og begivenheder som Black Friday. 

– Platformen er i sig selv fleksibel, og den har en stabil kerne, som Litium hele tiden videreudvikler. Derudover giver platformen mulighed for at udbygge funktionaliteten, når det er nødvendigt, og den kan hurtigt integrere nye tjenester, der f.eks. kan medvirke til at øge og styre den personlige tilpasning i forhold til kunderne. Fleksibiliteten bliver vigtigere og vigtigere, og det gælder om at være på tæerne, når ny funktionalitet dukker op i branchen, konkluderer Björn Carling, CTO hos Nordicfeel.

Malin Bodolla-CMO.jpg
Malin  Bodolla
Chief Marketing Officer